VAN JOUW IDEE NAAR JOUW PRODUCT
Het ontwerpen van een nieuw artikel kost vaak veel tijd en geld. Heb je iets nieuws, dan wil je jouw product natuurlijk beschermen
Van idee omzetten naar een product of zelfs productlijn kost veel tijd. Soms wel jaren om jouw idee daadwerkelijk om te zetten. Na de eerste schetsen ga je deze verder uitwerken. De eerste vragen zijn dan:
Welke materialen ga ik gebruiken?
Met de keuze van de materialen is niet alleen de prijs, maar zeker de kwaliteit zeer belangrijk. De verkoop van het artikel staat of valt met deze keuzes. De eind-gebruiker, in dit geval de consument, kiest of voor kwaliteit (duurzaamheid) of voor eenmalig of kortstondig (meer prijsgericht) gebruik. Weet daarom ook van te voren te achterhalen wat jouw doelgroep is, waar jij je op wilt richten.
Naast de kwaliteit is ook een duurzame productie belangrijk. Niet alleen voor de verkoop van het artikel, maar ook voor het milieu.
Hoe noem ik het product?
De naam van een product is belangrijk voor het gebruik c.q. verbruik. Als je vraagt: mag ik van jouw de paraplu. Dan weet je meteen wat dit is en waarvoor deze wordt gebruikt.
Wil je een mooi sieraad ontwerpen, zoals een speciale ring of sieraden set, dan is een productnaam niet echt noodzakelijk. Onderscheid jouw artikel dan met een eigen merknaam.
Heeft het een merknaam nodig?
Als je onderscheidend wilt werken, dan is een merknaam een must. Daarnaast kun je door het merknaam te registreren, jouw product beter en onderscheidend in de markt brengen. Je merknaam kan ook jouw handelsnaam (bedrijfsnaam) zijn, maar jouw handelsnaam ook het merknaam.
Waar laat ik het product maken?
Dit roept meteen de vraag op: In Nederland of Buitenland? Wanneer de productie in Nederland plaats vindt, zit je bovenop de productie en kan je deze van a t/m z sturen. Laat je de productie uitvoeren in het Buitenland, dan wordt de controle iets minder. Is dit in een Europese land, dan is dit vanzelfsprekend gemakkelijker dan in de verre landen. Je kunt het natuurlijk ook uitbesteden. Er zijn speciale managers c.q. bedrijven die hierin zijn gespecialiseerd.
Maar voordat je tot produceren overgaat, moet je wel eerst naar een sample vragen om overbodige kosten en vertraging te voorkomen.
Wat zijn de kosten?
Ook met de kosten staat of valt de uitvoer van jouw concept tot product. Pak je het meteen groot aan, dan zijn de productie kosten per item misschien laag, maar het risico hoog op gebied van financiering en verkoop.
Om het risico te beperken, kun je dus “klein” beginnen, afhankelijk van het product. Het moet nog wel verkoopbaar zijn. Als je een speciale paraplu laat maken, dan moet deze door de productie van te kleine aantallen geen € 1.000,- kosten. Hou ook rekening met je afzetmarkt (doelgroep).
Liever iets minder winst, controle over je productie en weinig risico, dan een voordelig (door productie van een groot aantal) onverkoopbaar product. Natuurlijk zijn er altijd risico’s, maar zorg dat deze onderbouwd zijn, dat je er grip op hebt en vooral dat je het verlies kunt dragen.
Denk bij productie ook eens aan Nederlandse bedrijven. Je kunt weleens aangenaam verrast zijn.
Met alleen de productie van het artikel ben je er natuurlijk nog niet. De verpakking is een belangrijke schakel tussen jouw product en de aantrekkingskracht naar de consument. Daarnaast rijst meteen de vraag hoe ga je het artikel in de markt zetten, oftewel welke marketingtools ga je gebruiken.
Hoe ga ik dit financieren?
Met geld maak je geld, maar zonder geld kost het je geld. Met een goed plan kun je naar een bank. Crowdfunding is een andere optie. Het mooiste is natuurlijk als jezelf over extra geld beschikt, dat je kunt missen. Bij het lenen van geld, komen ook de rente kosten bij de productkosten c.q. bedrijfskosten. Dit zijn dure kosten.